-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:7544 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

نضربن حارث چه كسي بود؟

نضر بن حارث بن علقمه بن كلده بن عبد مناف از بني عبد الدار و از شجاعان و اشراف قريش است، وي در جنگ بدر سردار سپاه مشركين بود. او پسرخالة پيغمبر اسلام بود و به آزار آن حضرت مي پرداخت. حرفه اش تجارت بود و به بلاد فارس سفرهاي بازرگاني داشت... و چون به مكه بازگشت به مجالس قريش حضور مي يافت و مي گفت: محمد داستان عاد و ثمود به شما مي گويد و من داستان رستم و اسفنديار دارد، و آنان وي را به گرمي، مي پذيرفتند و سخنان او را گوش مي دادند كه اين آيه نازل شد: و من الناس من يشتري لهو الحديث.[1] وي را مسلمانان در جنگ بدر اسير كرده و كشتند و به روايتي ديگر وي در جنگ زخمي شد و از خوردن و آشاميدن خودداري كرد تا بمُرد.[2]

در اين جا بيان اين نكته ضروري است كه در برخي از متون شخصي ديگري نيز به نام نضر بن حارث بن عبدالرزاج اوسي انصاري خزرجي سخن به ميان آمده است كه چندان شهرت ندارد.[3] به نظر مي رسد مقصود پرسشگر از نضر بن حارث، همان نضربن حارث بن علقمه باشد كه از شهرت بيشتري برخوردار است.











[1] لقمان (31) آية 6.

[2] معارف و معاريف، ج 10، ص 152 - 153 و ر.ك: ابراهيم آيتي، تاريخ پيامبر اسلام، ص 158.

[3] دائره المعارف الشيعه العامه، ج 18، ص 145.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.